Twee dagen na terugkeer uit Portugal klom ik voor het eerst op mijn Cube Attain Pro. Trainen voor Tour for Life moest toch maar direct beginnen. Het zonnetje scheen die woensdag middag 2 maart, dus met korte mouwen en korte broek voor een kort rondje Enschede. Dat heb ik geweten.
Met hongerklop (oh ja, iets te eten meenemen voor het geval dat ;-) en onderkoeling (oh ja, 2 maart dan is het met zon toch maar 5 graden en met windchill door het fietsen iets van 2) kwam ik thuis. Daar heb ik goed van geleerd. Inmiddels heb ik aardige stappen gemaakt:
- het deelnemers ticket is binnen want ik heb ruimschoots het sponsor doel behaald (bedankt allemaal)
- Afstanden van 125-150km zijn al afgevinkt
- 1000 hoogtemeters in een rit zijn afgevinkt
- meerdere dagen achter elkaar zijn afgevinkt
OK dat is nog niet hetzelfde als 8 dagen achter elkaar tussen de 130-180km met tussen 2000 en 3500 hoogtemeters. Maar ik voel dat het me beter maakt. afstanden gaan redelijk eenvoudig, klimmen op eigen tempo gaat lekker en de omgeving waarin we fietsen is zoooo mooi. Twente, Achterhoek, Teutoburger woud, Baumberge geweldige vergezichten en in het voorjaar fris groene bomen, knalgele koolzaad velden en gelukkig ook vaak hemelsblauwe luchten.
Helaas moet ik wel constateren dat het vele fietsen (3-4 keer in de week elke keer 60-120km) niet samen gaat met sprint/horden/springen. Het voelt regelmatig alsof ik twee betonnen palen onder aan mijn lichaam heb hangen. Flexibiliteit is weg, coordinatie lastig en er groeien spieren opplaatsen waar ik ze nooit gehad heb. Gelukkig gebruik ik stretch tights anders zou ik misschien al niet meer in mijn atletiek kleding passen. Enfin, geen competitie, geen NK (dan zijn we op trainingskamp in Sauerland) en ook nagenoeg geen training met de sprint groep; het risico dat ik een blessure oploop is toch iets te groot.
Vind ik het leuk?
Alleen fietsen: Ja best wel, je kunt over heel veel dingen nadenken als je 4-5u fietst. Bevalt mij veel beter dan 1-2u in je eentje hardlopen ;-)
Met een groepje: ja ook heel leuk, veel gesprekken en omdat we ook veel moeten regelen heb je daar dus de tijd voor tijdens het fietsen.